آدرس: تهران – اسلامشهر – شهرک کامیون داران – بلوار امام علی- نبش میدان شهید فخری زاده – بازرگانی خرامه کامیون
آدرس: تهران – اسلامشهر – شهرک کامیون داران – بلوار امام علی- نبش میدان شهید فخری زاده – بازرگانی خرامه کامیون
کامیون ولوو fm 340 بهعنوان یکی از مشهورترین کامیونهای باری کشور ما شناخته میشود که در طول دو دهه گذشته توانسته تا جایگاه مناسبی را در بین کامیونهای باری در کشور ما داشته باشد. کامیونهای باری در کشور ما همواره پرطرفدار بودهاند و بخش قابلتوجهی از محمولههای باری کشور را با خود حمل میکنند. شرکت ولوو محصولات سری اف ام را در مدلها و نسلهای مختلفی تولید کرده است که در کشور ما نیز چندین نسل از این کامیون در قدرتها و کاربریهای مختلف عرضه شده بودند. این کامیون در تمامی این دوران نیز با توجه به مشخصاتی که داشته است، قادر بود تا عملکرد بسیار ایدهآلی را نیز از خود به نمایش بگذارد.
چندی پیش، چند نمونه از کامیون ولوو fm 340 برای کارشناسی و فروش به نمایشگاه شرکت بازرگانی خرامه کامیون در شهرک کامیونداران تهران آورده شده بودند که به دلیل تقاضای بالای خرید این کامیون، به سرعت نیز به فروش رفتند. از این رو بر آن شدیم تا در یک مقاله جامع، شما مخاطبان محترم را با مشخصات این کامیون آشنا کنیم. در ضمن ارزش خرید این کامیون را برای شما بررسی خواهیم کرد.
کامیون ولوو fm 340 در طول سالهای ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۸۶ توسط گروه سایپادیزل در داخل کشور مونتاژ میشده است. البته تولید نسل جدید کامیونهای ولوو بهخصوص در بخش کشندهها از سال ۱۳۸۲ آغاز گردید. با این حال با توجه به نیاز کشور بهخصوص در بخش حمل و نقل باری کشور به کامیونهای باری بهروزتر، این شرکت تصمیم گرفت تا در سال ۱۳۸۳ نسخه باری کامیون ولوو fm 340 را نیز در کشور تولید کند. کامیون مذکور به دلیل مشخصات فنی مطلوب و پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب شرکت سایپادیزل در آن دوران توانست تا جایگاه بسیار مناسبی را در برابر رقبا کسب کند.
البته تولید کامیون ولوو fm 340 در این نسخه تنها در سالهای ۸۳ تا ۸۶ رخ داد و پس از آن دیگر شاهد تولید این نسخه از کامیون ولوو نبودیم. پس از آن بود که کامیون ولوو در نسخههای دارای موتور ۱۳ لیتری تولید گردیدند که عملاً کامیونی پرقدرتتر و با امکانات بیشتری بود. با این حال روی صحبت ما تنها درباره نسخه ۳۴۰ اسب بخاری کامیون ولوو افام است و به بررسی این کامیون خواهیم پرداخت.
طراحی کامیون ولوو fm 340 در نسخههای تولید شده توسط سایپادیزل در داخل کشور منطبق با طراحی نسل دوم این کامیون بوده است. این طراحی در مدلهای تولید شده توسط شرکت ولوو در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ مورد استفاده قرار میگرفته است. این طراحی دقیقاً مشابه با کامیونهای ولوو افهاش ۱۲ بود. با این تفاوت که در نسخههای ولوو اف ام بهصورت اتاق با سقف کوتاه بود که قابلیت تردد در مسیرهای بیشتری را برای این کامیون فراهم میساخت.
تمامی نسخههای عرضه شده از کامیون ولوو fm 340 در داخل کشور ما بهصورت ده چرخ و تک دیفرانسیل با محور عقب بهصورت بالارو بوده است. در ضمن این دیفرانسیلها بهصورت سرعتی بودهاند که برای حمل و نقل سریعتر در جادههای کشور ما گزینه مناسبی بودهاند.
در ادامه به بررسی طراحی داخلی کامیون ولوو fm 340 خواهیم پرداخت. این کامیون دارای یک فضای داخلی جادار برای راننده در طول سفرهای جادهای بوده است. همچنین این کامیون دارای یک عدد تختخواب است که میتواند بهعنوان محل استراحت راننده و یا شاگرد در طول سفرهای جادهای به شمار بیاید. البته برخلاف کشندههای ولوو افهاش در کامیون ولوو fm 340 شاهد استفاده از دو تختخواب برای این کامیون نیستیم. علت نیز بهخاطر سقف کوتاه این کامیون بوده است که باعث میشود تا فضایی برای تعبیه نمودن تخت دوم وجود نداشته باشد.
کامیون ولوو fm 340 از یک موتور شش سیلندر خطی با ظرفیت ۹ لیتر استفاده میکند. این موتور که در آن دوران در قدرتهای مختلفی تولید میگردید، در نسخههای عرضه شده در ایران دارای قدرتهای ۳۰۰ و ۳۴۰ اسب بخار بود. البته شرکت ولوو نسخهای از این موتور را با قدرت ۳۸۰ اسب بخار نیز تولید کرده است که این مدل در کشور ما عرضه نگردید.
موتور مذکور مجهز به توربوشارژ است و از استاندارد آلایندگی یورو ۳ پشتیبانی میکند. این موتور در مدلهای تولید شده از این کامیون از سال ۸۷ به بعد، با یک موتور ۱۳ لیتری ساخت شرکت ولوو جایگزین گردید. این موتور بسیار با دوام است که امروزه پس از ۲۰ سال کارکرد این کامیون شاهد هستیم که میتواند تا بالای ۲ میلیون کیلومتر را نیز بدون نیاز به تعمیر اساسی پیمایش کند.
گیربکس استفاده شده در کامیون ولوو fm 340، از نوع VT2009B بوده است. این گیربکس بهصورت ۹ سرعته بوده و از نوع دستی برای این کامیون در کشور ما استفاده شده است. البته نسخههایی از این کامیون با گیربکس اتوماتیک آی شیفت تولید شده بود که در کشور ما عرضه نگردیده است.
کامیون ولوو fm 340 بهصورت تک دیفرانسیل و ده چرخ تولید شده است. این مدل کاربری برای کامیونهای باری در آن دوران بسیار پرطرفدار بوده است. بر طبق این طراحی محور عقب در شرایط بدون بارگذاری در کامیون، میتواند به بالا برود که استهلاک چرخها و مصرف سوخت را کاهش میدهد. ترمزهای کامیون از نوع ABS بودهاند و سیستم تعلیق کامیون بهصورت فنردار و به همراه کمکفنر و میل موجگیر بوده است.
در انتها میخواهیم شما را با ارزش خرید کامیون ولوو fm 340 آشنا کنیم. تمامی مدلهای این کامیون در داخل کشور ما حدود ۲۰ سال کارکرد دارند. البته این کارکرد بالا، دوام این کامیونها را نشان میدهد. با این حال باید بدانید که در حال حاضر باید انتظار خرید کامیونی با کارکرد بیش از یک میلیون کیلومتر را در بهترین حالت داشته باشید. البته قطعات یدکی این کامیون بهراحتی در بسیاری از شهرهای کشور یافت میشوند. با این حال قیمت قطعات این کامیون علیرغم موجود بودن، نسبتاً بالا است. حال این شما هستید که باید بین خرید یک کامیون ۲۰ساله از برندی معتبر با خرید یک کامیون صفر کیلومتر چینی از برندی کمتر شناخته شده انتخاب کنید.
در این مقاله شما را با کامیون ولوو fm 340 آشنا کردیم. این کامیون هرچند دیگر در کشور ما تولید نمیشود، در صورت واردات نسخههای جدیدتر مطمئناً طرفداران بسیار زیادی خواهد داشت. در پایان باید اشاره کنیم که در صورت تمایل جهت خرید کامیونهای ولوو در نسخههای باری، کمپرسی و یا کشنده میتوانید به شرکت بازرگانی خرامه کامیون مراجعه کنید. در خرامه کامیون شما میتوانید کامیون خود را بهصورت اقساطی خریداری کنید و در طرحهای مختلف از جمله معاوضه ماشین سنگین و یا ثبتنام کامیونهای صفر کیلومتر شرکت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما از طریق راه ارتباطی مختلف موجود در سایت در ارتباط باشید.